MY DAY, MY LIFE, MY JOURNEY

BODY SCANNING

Kategori: VARDAGEN

Tja Tja!

Hoppas allt är toppen med er alla?! Här har det inte funnits mycket tid till annat än jobb, jobb och lite träning. Yes, u got that right. Jag har börjat träna och det känns sjukt bra. Träningsverken jag hade förra veckan var olidlig men skönt eftersom man känner att kroppen har fått jobba.


Sommaren.....2018?! Haha, i wish!


Förra veckan var jag även på bodyscanning vilke var roligt och intressant, jag har länge velat göra en livstilsanalys bara för att veta hur man ligger till.

Innan jag säger mina värden kan ni få en liten sammanfattning om vad vi gick igenom.

Vikt i kilo = säger sig själv
%Fett = Hur många % av ens kroppsvikt som är fett


Totala vätskenivån i kroppen angivet i % = Varje person är unik men en generell nivå för en hälsosam kroppsvätskenivå ser ut så här: Kvinnor 45-60% Män 50-65%

Vikten på muskelmassan = I vikten som visas ingår skelettmuskler, mjuka muskler så som hjärt- och matsmältningsmuskler samt den vätska som finns i dessa muskler.

Fysisk gradering = 1 = dold fetma, 2= Överviktig, 3 Kraftigt byggd, 4= otränad 5, Standard, 6= Standard muskolös, 7= smal, 8= Smal muskolös, 9= Muskolös

Vilometabolism = Är det antal kalorier som ens kropp förbrukar i villäge. Normalt förbrukar man 25-50% mer per dygn beroende på aktivitets nivå

Metabolisk ålder = Värdet räknas fram enligt en formel med övriga värden från scannern

Farligt bukfett = Framförallt åldern är en bidrangade orsak till festt lagras kring organen  buken. Detta är ett ohälsosamt fett och man bör lägga mycket fokus på att få bort det. Risken att drabbas av diabetes typ 2, högt blodtryck och vissa hjärt- och kärlsjukdomar anses öka kraftigt om man har mycket bukfett.

Nu till mina värden;

Total vikt i kilo 58kg
%fett 24,5
%vatten 55,7
Kilo muskler 41,6
Fysisk gradering 5
Viloförbränning 1331
Ålder 18
Bukfett 1

Överlag är jag väl nöjd och har inget jag kan klaga på däremot finns det vissa värden man skulle kunna förbättra och det är vätskeintaget då det är alldeles för högt. Jag dricker så otroligt lite om dagarna att jag borde skämmas. Skrämmande att jag kan leva som jag gör utan att dricka. Sedan så ska det bli (förhoppningsvis) ändring på den fysiska graderingen så att jag ökar på skalan, borde inte bli några problem eftersom jag precis börjat träna.

I samband med min träning kommer alla värden att öka, mer eller mindre, dvs. om jag tränar kommer jag dricka mer som i sin tur ökar min viloförbräning och min fysiska anatomi.

Åldern är ju ganska komisk, 18, haha, innebär det att jag kan uppföra mig som en eller inte?! :)


Nu ska jag ut med vippen och ikväll ska vi ut och äta med Nico och Maria och sedan blir det movietime!

Cheers så länge
Kommentera inlägget här: