MY DAY, MY LIFE, MY JOURNEY

A CYBER GEEK

Kategori: VARDAGEN

Har precis kommit hem efter att ha sett filmen "social network". Jag måste säga att den var väldigt bra, jag gillade den. Sättet vi kommunicerar på är den verkliga revolutionen sedan nätet blev tillgängligt för de flesta från mitten av nittio talet. Det fascinerande är att det bara är en handfull år sedan Facebook, som nu har en halv miljard användare, lanserades av några tjugoåriga studenter på Harvard, med Mark Zuckerberg i spetsen. Vad som egentligen hände när företaget på kort tid växte lavinartat har varit föremål för rättegångstvister. 

Det jag gillar med filmen är att regissören inte tar parti för någon, han koncentrerar sig på att gestalta Zuckerbergs ensamhet, eller snarare avskildhet från världen som ökar i och med problemen. Zuckerberg gestaltas på ett suveränt sätt med en frånvarande blick och personlighet. Filmen försöker låta alla inblandade komma till tals och låta publiken välja själv vem som har rätt. Länge känner man med Eduardo som verkar bli överkörd, men i slutändan måste man ändå ställa sig frågan om Facebook hade varit vad det är idag om Mark hade följt hans råd.

Filmen är är minutiöst noggrann och musiken är viktig inte bara som spänningsskapare utan som stämningsskapare. Berättandet är drivet där dialogerna är sylvassa och replikerna snabba. Den enda nackdelen jag skulle påpeka är att filmen inte går in så mycket på djupet utan konstruerar förloppen lite från ovan.

Jag trycker på "gilla! knappen! (tummen upp)!!

Kommentera inlägget här: